מצוות בונות ומגבשות עם
לפרשת ראה
ד"ר יחיאל שרמן
פרשות דברים ואתחנן ועקב הפותחות את חומש דברים עוסקות בעיקר ביראת שמים על פי חזקוני- ,מעתה החומש מסדר את המצוות ומפרט אותן.
מתוך תרי"ג מצוות(613) בפרשתנו -55- מצוות. הפסוק הראשון הפותח את פרשת ראה מבהיר עקרון חשוב..."ראה אנוכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה"עקרון שמאפיין את כל התורה, הפסוק מבהיר לנו את ההבדל בין טוב לרע,בין קיום מצוות לבין אי קיום מצוות. הבחירה נתונה בידי האדם וראוי וחשוב שהאדם יבחר בברכה, בטוב הנותן חיים ארוכים וטובים, לעומת הבחירה ברוע המביאה לקללה לשלילה.
לומדים מפרשתנו שכל מערכת החינוך בבית ובודאי בבית הספר צריכה להבהיר לתלמידים מקטנותם ועד בגרותם בחינוך- שהבחירה אומנם על כל אחד ואחד, אך ראוי שיבחרו בטוב, באיכותי בחיים של נתינה ואהבת אדם, בקיום מצוות מתוך אמונה בקב"ה שהרי מחצית מתרי"ג המצוות עוסקות בין אדם לחברו,בבניית חיי חברה ,יחס,כבוד, ואמפטיה לכל אחד.
אנו מודעים היטב להעמקת והטמעת חינוך לערכים המבהיר היטב לכל ילד חשיבות העזרה לזולת "ואהבת לרעך כמוך". הבחירה הוא עקרון חשוב מאוד בעשייתו של האדם בכל חייו,בעבודתו,בקיום חיי חברה עם חבריו ושכניו ובכל מיגוון תחומי החיים,קיום המצוות ואמונה מחדירים באדם את התכונה החיובית והערכים של בחירה נכונה ההופכת את האדם-להיות טוב ואיכותי.
המצוות בפרשת ראה- עוסקות כולן בגיבוש ובניית עם לתפארת, עם העומד להיכנס לארץ לחיות בה אך יש חשיבות שכל עשיית האדם תהא מבוססת לא רק על עצמו אלא גם ובעיקר על ראיית הזולת,החברה, כך מלכדים אצ עם ישראל ומגבשים אותו.
לא בכדי הלמידה ביהדות מבוססת על "לימוד בחברותא" ,תפילה במניין, ברכת המזון בזימון, קיום מצוות בחבורה-כמו ברית מילה,חתונה ועוד...
השלב הראשון בתהליך הבחירה של האדם,יש לדאוג לנקיון השטח מעבודה זרה.
אי אפשר לעולם להאמין בבורא עולם, לקיים מצוות מן התורה ולעבוד עבודת אלילים.
שלב שני–הוא בחירת מקום בו ישכון בורא עולם בעיקר, מה שברור שהכוונה לירושלים ולארץ ישראל, וחשוב מאוד מאוד למנוע מחלוקות בין השבטים במיקומם- ובאזור נחלתם.
התנאי השלישי לכניסה לארץ-למנוע נביאי שקר וחולמי חלומות מעצמם...מלהיות –מנהיגים ומנתבי הדרך."לא ללכת אחרי אלוקים אחרים אשר לא ידעתם".
שלושת השלבים המובהרים לעם ישראל טרם כניסתם לארץ מלמדים אותנו שההתישבות בארץ חייבת להיות מבוססת בצורה איתנה וחזקה בנאמנות לבורא עולם, ואמונה בו –תוך כדי קיום מצוות, לבורא עולם ולבניית וגיבוש חברה. אמונה בקב"ה חייבת להיות מוקד העשיה שלנו מאז כניסת עם ישראל לארץ ישראל,
אחת המצוות המפורטות והמודגשות בפרשתנו היא מצוות הנתינה-הצדקה. כפי שמצויין בפרק (טו,ז-יא) " כי יהיה בך אביון מאחד אחיך באחד שעריך בארצך אשר ד אלוקיך נותן לך, לא תאמץ את לבבך ולא תקפוץ את ידיך מאחיך האביון, כי פתוח תפתח את ידך לו, והעבט תעביטנו די מחסורו אשר יחסר לו".
היינו-כניסה לארץ, אמונה בבורא עולם,קיום מצוות חשובות מאוד –אך חייבות להיות משולבות בנתינה בצדקה וכך בונים עם מגובש למלוכד.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.